יום הצרכן הבינלאומי מצוין מדי שנה ב-15 במרץ, ומטרתו להגביר את מודעותו של ציבור הצרכנים לזכויותיו ולעודד צרכנות נבונה ואחראית. יש הרבה זכויות שמגיעות לכם כצרכנים, בין אם קניתם בבית עסק ובין אם קניתם אונליין ואתם מצפים ומצפות למשלוח בימים אלו. למשל, ניתן לבטל עסקה שנעשתה באינטרנט (מול ספק בישראל) עד 14 יום מקבלת המוצר; ועל הזמנת מוצרים בדואר מחו"ל, שערכם פחות מ-75 דולר, אין תשלום מס. מה עוד כדאי לדעת? בואו נצלול לזכויות:
על צרכנות וזכויות
כצרכנים, יש לכם זכויות מול המוכר או בית העסק. קניתם מוצר ואתם רוצים להחזיר אותו? אם הוא עלה יותר מ-50 שקלים, ולא גרמתם לו לנזק או פגמתם בו, בתנאים מסוימים אתם יכולים לבקש להחזיר אותו לבית העסק. באתר אנו מפרטים את התנאים ובתוך כמה ימים ניתן לבטל את העסקה.
קיבלתם מוצר פגום ואף אחד לא מקשיב? מרגישים שנעשה לכם עוול צרכני או שירותי? יש לכם למי לפנות.
ארגוני ומחלקות הצרכנות יאפשרו לכם להגיש את תלונתכם ויטפלו בה במקצועיות על ידי אנשי מקצוע ומשפטנים:
> המועצה הישראלית לצרכנות – מטפלת, בין השאר, בהגנה וסיוע לצרכנים מול בעלי עסקים ונותני שירות, פרטיים וציבוריים.
> הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן – מטפלת בתלונות צרכנים בתלונות צרכנות במקרים של הטעיה, חיוב יתר או ללא הרשאה, הצגת מחיר וסימון מוצרים, אחריות ושירות, אי קבלת מידע ומסמכים מחייבים וביטול עסקה.
> אמון הציבור – מטפלים בתלונות בנושאי צרכנות על עסקים בישראל.
> משרד המשפטים – מעניק סיוע משפטי, כולל ייצוג משפטי, בנושאים אזרחיים לאוכלוסיות הזכאיות לסיוע ומתקשות להתמודד עם המערכת המשפטית. הסיוע ניתן גם בנושאי צרכנות, כמו: הגנת הצרכן, בנקאות, עניינים כספיים, כולל תביעות נזיקין, תביעות הנוגעות לחוזים ועוד.
קניות אונליין
במקרה של עסקה אינטרנטית (מול ספק מישראל), אפשר לבטל עד 14 יום מקבלת המוצר בתנאים מסוימים. בנוגע לביטול עסקה, צרכן שהוא אדם עם מוגבלות, אדם בן 65 ומעלה או עולה חדש, זכאי לבטל עסקה אינטרנטית (מול ספק בישראל) בתוך 4 חודשים מיום קבלת המוצר.
אם הזמנתם מוצר מאתר בחו"ל, אבל המוצר לא הגיע ואתם רוצים לבטל את העסקה – כדאי שתדעו: חוק הגנת הצרכן אינו חל על אתרים שאינם ישראליים ואין להם כל זיקה לישראל. במקרה זה, הביטול ייעשה בהתאם למדיניות האתר ממנו הזמנתם. אם ביצעתם את העסקה בתשלומים, בארץ או בחו"ל, ובית העסק מסרב לסייע לכם, ייתכן שתוכלו לפנות לנותן שירותי התשלום שדרכו שילמתם (למשל, חברת כרטיסי אשראי או אפליקציה) ולבקש לעצור את יתרת התשלומים העתידיים.
ביטול נופש או טיסה
אם חשקה נפשכם בחבילת נופש בחו"ל מול עוסק ישראלי או סוכנות ישראלית, אך נאלצתם לבטל, יש לכם זכויות. באופן כללי, ניתן לבטל רכישה בתוך 14 ימים מהמועד בו נעשתה. עם זאת, כאשר מדובר בטיסה (וגם בשירותי הארחה, נופש ובילוי), ניתן לבטל את העסקה רק אם נותרו לפחות 7 ימי עסקים עד מועד הטיסה. שימו לב שבביטול טיסות, חברת התעופה יכולה לגבות דמי ביטול (5% או 100 ₪, לפי הנמוך מביניהם) עבור כל כרטיס טיסה בנפרד. שימו לב, כל עוד הגורם ממנו הוזמנה החופשה הוא ישראלי (אתר, סוכנות נסיעות וכדומה), חוק הגנת הצרכן הישראלי חל על העסקה.
טיפים לדרך: מה אנחנו מציעים לעשות לפני שאתם מבצעים קניות ברשת?
- בדקו היטב את האתר בו אתם מעוניינים לבצע את הרכישה. בדקו ברשת אם יש עליו ביקורות בלתי תלויות, של צרכנים אחרים, והישמרו מאתרים לגביהם לא ברורה רמת מהימנותם. אחרי הכל, אתם עומדים להשאיר בו את פרטי כרטיס האשראי המלאים שלכם, וגם סכום כסף מסוים.
- למדו לפני הרכישה על המוצר אותו תרצו – כמה הוא עולה, מהיכן הוא מגיע ואם יהיו עליו עלויות משלוח מעל המחיר הנקוב.
- קראו את תנאי הרכישה וההחזרה המפורטים לצרכן לפני ביצוע הרכישה, האם זו חברה ישראלית, או חברה גלובלית, או שזה אתר גדול וידוע עם רמת מהימנות שמספקת אתכם.
- בדקו אם המוצר הרצוי משווק בארץ. עשו חישוב של כל עלויות הקניה, גובה המס והמשלוח מול המחיר בישראל. אולי תגלו שההפרש אינו גבוה וכדאי לכם לרכוש בארץ, עם כל ההגנות שעומדות לזכותכם.
> המשך קניות מהנות, זכויות נוספות ממתינות לכם בפורטל צרכנות באתר כל זכות!