מרעיון למציאות – סוף 2009 עד סוף 2010
בפרק הקודם סיפרתי על הדרך בה הגעתי לעולם החברתי ועל החיבור עם ארז פרלמוטר שהוביל להתגבשות הרעיון של כל זכות.
בראשית נובמבר 2009 התחלנו לעבוד ברצינות על המיזם. איך מתחילים? מאיפה יש כסף? מי יסייע לנו? כסטארט-אפיסטים בחרנו ללכת קודם במסלול הקל, דהיינו המסלול של פיתוח האתר – ואחרי התלבטות קצרה בחרנו לפתח את האתר ב- MediaWiki, הפלטפורמה הטכנולוגית שמריצה את וויקיפדיה.
תוך זמן קצר הבנתי שאני נשאב יותר ויותר למיזם ושזה ממש לא נכון לנהל אותו במקביל למשרה המלאה שהחזקתי ב- HP Software כארכיטקט תוכנה בכיר. אחרי שיחה קצרה עם הבוס שלי סיכמנו שהחל מינואר 2010 ארד ל- 25% משרה, מעמד שאני שומר עד היום (ראשית 2015). לאור העובדה שהיה ברור שכל-זכות צפוי להיות מלכ"ר תפרן, ידעתי שבעצם אני עובר לעבוד במשרה מלאה אבל… כמתנדב. לשמחתי האקזיט מ- 2006 מאפשר לי את ההתנדבות בכל השנים האלה.
מפתח האתר, דרור שניר, התקדם בקצב מהיר ותוך זמן קצר היה לנו שלד של אתר עם צורך מידי למלא אותו בתכנים. לשמחתנו הצטרפה לצוות נעמה סלומון והתחלנו לכתוב דפי תוכן בעיקר בנושאים של יחסי עבודה ואוטיזם, בעיקר בגלל זמינות של חומרי מקור טובים. לצערי לא שמרנו הרבה תמונות של האתר מאותה תקופה, אבל הינה אחת הראשונות – שימו לב שהאתר עדיין נקרא WikiRights.
חלק משמעותי מהעבודה היה התמודדות עם עיצוב המידע באתר. מה זה מידע על זכות? מה זו בעצם זכות? ומה בינה להסבר מפורט על תהליך מימוש הזכות? איך הופכים את המידע לקריא? איך מעצבים אותו בתוך האתר?
הינה דוגמא לדף זכות מיוני 2010. רואים שכבר אז בנינו את רכיבי המידע המרכזיים כמו הדגשים, חלוקה לפסקאות סטנדרטיות וכו'.
והינה דוגמא די מוקדמת לפורטל. באשמתי הבלעדית העיצוב שלנו נטה באותה תקופה להיות צעקני בגלל הרצון לקדם כמה שיותר נושאים בדף אחד. בהמשך התחברנו לגישה יותר מינימליסטית שמיוצגת במשפט less is more.
במקביל לפיתוח האתר, נעזרנו רבות בערן קליין משתי"ל לקיום פגישות עם עוד ועוד אנשים מהמערכת הציבורית ומעמותות. בראשית 2010 הצטרפו לכל-זכות כמה דמויות מפתח שמלוות אותנו עד היום: עו"ד יהושע שופמן, לשעבר משנה ליועץ המשפטי לממשלה, שבדרכו השקטה והמקצועית סייע לנו להבין את חשיבות הדיוק המשפטי של המידע באתר, דיוק שלא חייב לבוא על חשבון היכולת להבין אותו. יהושע גם סייע לנו רבות בחיבורים למערכת הממשלתית שאותה הכיר היטב. לשמחתנו יהושע מעורב עד היום בכל-זכות כחבר דירקטוריון. מצטרף נוסף היה עדן פוקס כסמנכ"ל. עדן, שעובד בכל-זכות עד היום, תכנן ומימש את מערכת העבודה הבין-מגזרית שמהווה את בסיס פעולתנו לאורך כל התקופה. מצטרפת נוספת כעורכת תוכן הייתה רבקה ניר שגם היא עובדת בכל-זכות עד היום.
ברגע שהתגבש הצוות העניינים התחילו לזוז באופן די מהיר. באפריל 2010 קיימנו ישיבת צוות ראשונה שבה כבר דברנו על עליה לאוויר. לצורך זה התאגדנו סו"ס ביוני 2010 כחל"צ עם ארז פרלמוטר כיו"ר הדירקטוריון ויהושע שופמן כחבר. הגדרנו תכניות עבודה, עסקנו בשאלות של מיתוג, עיצוב וכו'. יומן הפגישות שלי חושף שכנאמנים לתרבות החוצפה וההעזה של סטארט-אפ נפגשנו כבר באוגוסט 2010- עם גב' אסתר דומיניסיני מנכ"לית הביטוח הלאומי באותה תקופה. בדיעבד פגישה מאוד מוקדמת ביחס לרמת הבשלות של כל זכות באותה תקופה. עיסוק מרכזי שאני מדחיק בפוסט הזה היה ועדיין הינו גיוס משאבים. איך מגייסים תקציבים שעוליםמ- 600,000 ₪ ל- 1.5 מיליון ₪? על כל זה בפוסט נפרד.
בספטמבר 2010 שחררנו את האתר לציבור ללא כל פרסום. המטרה הייתה לבדוק שהטכנולוגיה שלו מספיק יציבה. מטרה נוספת הייתה לחשוף אותו לשותפים בממשלה ובחברה האזרחית. בחודשים ספטמבר-נובמבר 2010 שירתנו כ- 300 משתמשים (unique) בשבוע. רובם בטח מרשת החברים שלנו…
שנה אחרי תחילת פיתוח האתר החלטנו שהגיע הזמן לקפוץ למים. בסוף נובמבר 2010 נעזרנו באודי נחשון (יח"צ) והצלחנו לקדם כתבה קצרה בעמוד האחרון של ידיעות אחרונות. באותו שבוע הייתה קפיצה נחשונית בשימוש באתר לכמעט 5,000 משתמשים. בשבוע השני ירדנו ל- 2,300 משתמשים. ואחריו ל- 1,750. הבנו שיש לנו עוד דרך ארוכה. מאוד ארוכה.