החלפת מוצר, יכולה להיות פעולה פשוטה אותה רובנו עושים ללא כל בעיה – אך לעיתים, יש כמה הגבלות אותן כדאי מאוד להכיר כדי לחסוך אי נעימות או עוגמת נפש. באתר "כל זכות", ריכזו את כל המידע על ביטול עסקה צרכנית במדריך מיוחד ומקיף שעושה סדר בכל התקנות והשאלות בתחום הצרכנות. אז מה אתם צריכים לדעת רגע לפני שאתם נוסעים לקניון להחליף את הקערה שקיבלתם מסבתא? הנה כל התשובות:
רוב המוצרים אשר נקנים ניתנים להחזרה תוך 14 יום, מיום הרכישה אם לא נעשה בהם שימוש. חשוב לציין כי פתיחת האריזה אינה נחשבת שימוש, אלא בתנאים מסוימים כמו תקליט שפתיחת אריזתו מאפשרת את השכפול שלו. לצורך החזרת המוצר צריך לדאוג להוכחה של הקנייה, כמו חשבונית, קבלה או פתק החלפה. ישנם מוצרים הניתנים להחזרה רק תוך 2 ימי עסקים, כגון הלבשה או תכשיטים שעולים פחות מ-3,000 ₪. כך או כך, הצרכן זכאי לקבל את הכסף חזרה בדיוק באותה שיטה בה הוא שילם, כלומר במזומן או באשראי אך המוכר רשאי לגבות דמי ביטול של מקסימום 5% מהעסקה ולא יותר מ-100 ₪. בנוסף, אם הייתה התקנה כלשהי, רשאי המוכר לגבות החזר גם עליה, שלא יעלה על 100 ₪.
ומה לגבי שירותים, כמו טיסות או אירוח במלונות? ובכן, גם במצב כזה הצרכן רשאי לבטל את העסקה תוך 14 יום מתאריך הרכישה. עם זאת, כאשר רכישת השירות נעשתה בבית העסק של חברת התיירות יש להודיע על הביטול לא יאוחר מ-14 ימי עסקים לפני התאריך בו היה השירות אמור להיות מסופק, כמו טיסות או לינה בבתי הארחה. אם השירות הוזמן דרך האינטרנט או הטלפון יש להודיע על הביטול עד 7 ימי עסקים לפני המועד שבו היה אמור להיות מסופק. חשוב לציין גם כי לאוכלוסיות כמו קשישים, בעלי מוגבלויות ועולים חדשים ישנה הזכות לבטל עסקה שנעשתה דרך האינטרנט הטלפון או בעסקת רוכלות גם עד 4 חודשים מתאריך הרכישה של המוצר או השירות.
ומה ניתן לעשות כשנתקלים במצב של הפרת התקנות מצד המוכר? לצד הצרכנים עומדת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, אשר מטפלת בתלונות של צרכנים כנגד עסקים ומוכרים במקרים כאלה ואחרים. הרשות גם מסייעת במקרים בהם המוצר שסופק אינו תואם את מה שהובטח ללקוח ובמקרים אלה חשוב שתדעו כי אסור למוכר לגבות מכם דמי ביטול.