אחרי שנים בהן שמענו סיפורים על מכירת שירותים, מוצרים וחוזי שירות יקרים ומיותרים לאנשים מבוגרים, נדמה שלאחרונה חלה פריצת דרך במודעות לתופעה ובניסיונות לפעול כנגד התופעות הנלוות אליה.
קצב החיים, ההתפתחות הטכנולוגית ושירותים רבים שעברו מהחנות ברחוב לרשת או לטלפון, הפכו את משימת ההישרדות בקצב הפועם של הקידמה עבור אנשים בוגרים, למשימה מאתגרת.
ביצעתם קניה בטלפון או באינטרנט ואתם מעוניינים לבטל אותה?
אם ביצעתם עסקה כזו, בין אם זו קניית מתנות, הזמנת כרטיסים או נופשים בארץ או לחו"ל, דעו שחוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח שעבר את גיל 65 לבטל את העסקה, מכל סיבה שהיא בתוך 4 חודשים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת ההסכם, לפי המאוחר מבניהם.
שימו לב, בעל העסק יוכל לבקש מכם תעודה שמעידה על גילכם או העתק ממנה.
בעסקה עבור שירותי הארחה, טיסה, נסיעה, נופש או בילוי, ניתן לבטל את העסקה רק אם נשארו לפחות 7 ימי עסקים לפני המועד שבו אמור היה השירות להינתן. (לדוגמה, לא ניתן לבטל את רכישת כרטיסי הטיסה אם נשארו פחו מ-7 ימי עסקים עד למועד הטיסה, גם אם טרם חלפו 4 חודשים ממועד רכישת הכרטיס).
חברות זרות ואתרי אינטרנט שאינם ישראליים, אינם כפופים לחוק הגנת הצרכן ולכן לא תמיד ניתן לבטל עסקה שנעשתה באתרים כאלה. מומלץ לבדוק מראש את תנאי הביטול המפורטים באתרים לפני ביצוע העסקה.
כתבנו על כך באתר "כל זכות" מדריך מפורט, אותו תוכלו למצוא כאן >>
האם מותר לבעל העסק לגבות ממכם דמי ביטול?
עבור עסקה או שרות שביקשתם לבטל, רשאי בית העסק לדרוש ולקבל דמי ביטול ועל הצרכן להחזיר את המוצר למקום עסקו של העוסק.
דמי הביטול יכולים להיגבות על ידי בעל העסק, מהסכום שעליו להשיב לצרכן, בגובה של 5% ממחיר העסקה, או בסך 100 ש"ח – לפי הנמוך מביניהם. בעסקה מרחוק (בטלפון או באמצעות האינטרנט), בה רוכשים מספר כרטיסי טיסה, רשאי העוסק לגבות דמי ביטול מכל אחד מכרטיסי הטיסה בנפרד.
לא בכל עסקה ניתן להתחרט. לא ניתן לבטל עסקה לרכישת מוצר שעשוי להתקלקל במהירות, כגון מוצרי מזון. כדי לברר איזה מוצרים ניתן לבטל ואיזה לא, היכנסו לאתר המועצה לצרכנות כאן >>
קניתם מוצר וגיליתם שהוא פגום או שאינו מה שהובטח לכם?
הודיעו לעסק ממנו קניתם את המוצר ובית העסק יחזיר את כספכם בתוך 14 ימים מיום קבלת הודעת הביטול ואתם תצטרכו להחזיר את המוצר לעסק ממנו קניתם אותו. במקרה כזה אסור לגבות דמי ביטול.
למה יש לשים לב עם בקשת הביטול?
שימו לב שעמדתם בכל תנאי ביטול העסקה (כפי שתמצאו במדריך "כל זכות" כאן >>) והקפידו שיש לכם תיעוד של הביטול לצורך הוכחה, במידת הצורך, רצוי על ידי דואר רשום.
ניסיתם לבטל את העסקה ולא הצלחתם לקבל את התמורה המגיעה לכם?
אם עמדתם בתנאי הביטול ויש לכם הוכחה לפניה שלכם לבית העסק וזה מסרב לבטל את העסקה, תוכלו להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10,000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע.
יש מספר גופים רשמיים שעומדים לעזרת האזרח הוותיק בעניין הגשת התלונה:
• הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה – אליו תוכלו להגיש תלונה ישירות כאן >>
• המרכז לפניות הציבור של המשרד לשוויון חברתי – חייגו אל 8840*
הפרוט על השרות כאן >>
• המועצה הישראלית לצרכנות
הפרוט על השרות כאן >>
כמו כן קיימים גופים נוספים שנותנים שרותי עזרה ויעוץ לאזרחים ותיקים אותם תוכלו למצוא כאן >> וגופים צרכניים הנותנים שירותים בנושאי צרכנות אותם תוכלו למצוא כאן >>
אנחנו מאחלים לכם קניה בטוחה.